Close


PROGRAM REBUILD TOGETHER

08:00-9:00

REJESTRACJA

09:00-10:00

OTWARCIE KONFERENCJI

Cezary KaźmierczakPrezes, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

10:00-11:15

I SESJA PLENARNA  „ODBUDOWA UKRAINY – WKŁAD POLSKI I MOŻLIWOŚCI DLA POLSKIEGO BIZNESU” 
Michał Dworczyk Minister – Członek Rady Ministrów, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
Serhij Ciwkacz  Dyrektor Wykonawczy, UkraineInvest
Ihor Terechow Burmistrz Miasta Charków (on-line)
Cezary Kaźmierczak Prezes, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców
Kateryna Glazkowa Dyrektor Wykonawczy, Union of Ukrainian Entrepreneurs (SUP)
Andrzej Kopyrski Wiceprezes Zarządu, PKO Bank Polski
Moderator: Adam Eberhardt, Dyrektor, Centrum Studiów Strategicznych, Wiceprezes, Warsaw Enterprise Institute

11:25- 11:30 Wystąpienie

WYSTĄPIENIE „BUSINESS FOR UKRAINE CENTER – WSPARCIE UKRAIŃSKIEGO BIZNESU W POLSCE”

Bogusława Rudecka, Dyrektor Projektu Business for Ukraine Center, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

11:30-12:45

II SESJA PLENARNA  „ROZSZERZENIE UE. SZANSE I WYZWANIA”

Dumitru AlaibaWicepremier, Minister rozwoju gospodarczego i cyfryzacji Republiki Mołdawii
Arkady RzegockiSzef Służby Zagranicznej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Horst HeitzPrzewodniczący SME Connect Steering Committee w Brukseli
Marcin NowackiPrzewodniczący EU-Ukraine Civil Society Platform w Europejskim Komitecie Ekonomiczno-Społecznym, Wiceprezes ZPP
Wojciech KonończukDyrektor, Ośrodek Studiów Wschodnich
Moderator: Nazar Bobitski, Dyrektor biura, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców na Ukrainie

12:45-13:55

LUNCH

13:55- 14:00 Wystąpienie

WYSTĄPIENIE  „SERWIS ODBUDOWY UKRAINY: POLSKO – UKRAIŃSKA WSPÓŁPRACA GOSPODARCZA”

Tomasz Wróblewski, Prezes, Warsaw Enterprise Institute

14:00-15:15

III SESJA PLENARNA  „STRATEGICZNE PARTNERSTWO PRZEMYSŁOWE POLSKA – UKRAINA”

Jarosław DemczenkowWiceminister ds. integracji europejskiej, Ministerstwo energetyki Ukrainy (on-line)
Jan SarnowskiCzłonek Zarządu, KUKE S.A.
Jacek SzugajewPrezes Zarządu, JSC KredoBank, Grupa PKO Bank Polski
Piotr SabatCzłonek Zarządu ds. rozwoju, ORLEN S.A.
Tomasz WróblewskiPrezes, Warsaw Enterprise Institute
Moderator: Sebastian Stodolak, Wiceprezes, Warsaw Enterprise Institute

15:30-16:45

IV SESJA PLENARNA  „PRYWATNE INWESTYCJE: KATALIZATOR OŻYWIENIA I WZROSTU GOSPODARCZEGO UKRAINY”

Luca PonzelliniZastępca Kierownika Działu Bankowości Wspólnoty Europejskiej, Europejski Bank Inwestycyjny (on-line)
Paweł BorysPrezes Zarządu, Polski Fundusz Rozwoju
Adam Patryk ŚwirskiCzłonek Zarządu, JSC KredoBank, Grupa PKO Bank Polski
Serhij PylypenkoDyrektor Generalny, ICG Kovalska
Olena KoszarnaWspółzałożyciel, Główny Dyrektor Wykonawczy, Horizon Capital
Moderator: Oleksandr Hryban, Specjalny przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki Ukrainy ds. ubezpieczeń inwestycji, innowacji i ryzyka wojennego, Kierownik zespołu inwestycyjnego “Advantage Ukraine”

17:00-18:15

V SESJA PLENARNA  „ROLA HANDLU I LOGISTYKI W ODBUDOWIE UKRAINY”
Mustafa Najem Szef Państwowej Agencji odbudowy i rozwoju infrastruktury Ukrainy (on-line)
Arnold Puech D’Alissac Przewodniczący, Światowa Organizacja Rolników, Wiceprzewodniczący Grupy Pracodawców, Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny
Piotr Prudzyński Wiceprzewodniczący, Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego
Bogdan Zawadewicz Menadżer w Departamencie Badań i Analiz, Zespół Analiz Międzynarodowych, Bank Gospodarstwa Krajowego
Cezariusz Lesisz Prezes Zarządu, Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.
Moderator: Józef Lang, Dyrektor biura Warsaw Enterprise Institute w Kijowie

18:30-19:45

SESJE BRANŻOWE 

18:30-19:45

SESJA „ROLA NOWYCH TECHNOLOGII W ODBUDOWIE I ROZWOJU UKRAIŃSKIEJ GOSPODARKI”

Marianna SidoroffDyrektor, Departament Gospodarki Cyfrowej, Ministerstwo Rozwoju i Technologii
Olha SzapowałDyrektor Zarządzający, Kharkiv IT Cluster
Swiatosław KaweckiPrzewodniczący Rady Nadzorczej, Lviv IT Cluster (on-line)
Natalija SiromachaWiceprezes ds. inżynierii, Kierownik HICC Delivery Unit, GlobalLogic
Małgorzata StanowskaDyrektor ds. Polityki Publicznej na Europę Środkową i Wschodnią, Uber
Katarzyna ChojeckaDyrektor ds. rządowych w Europie Środkowo-Wschodniej, Cisco Systems
Moderator: Jakub Bińkowski, Członek Zarządu, Dyrektor Departamentu Prawa i Legislacji, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

18:30-19:45

SESJA „ENERGETYCZNY ZWROT UKRAINY KU INTEGRACJI Z UE: KAMIENIE MILOWE”

Farid SafarowWiceminister energetyki Ukrainy (on-line)
Tetiana StolarenkoDyrektor, Agencja Inwestycyjna Charkowa
Oleh TerleckiCzłonek Rady Nadzorczej, Ukrhydroenergo
Dr inż. Roman PionkowskiCzłonek Rady Nadzorczej, NPC UKRENERGO
Maciej BukowskiPrezes Zarządu, WiseEuropa
Moderator: Dominika Taranko, Dyrektorka Forum Energii i Klimatu, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

18:30-19:45

SESJA „ROLA MIGRACJI ZAROBKOWEJ NA POLSKIM I UKRAIŃSKIM RYNKU PRACY DLA GOSPODARKI – NAJBLIŻSZA PRZYSZŁOŚĆ”

Przemowa otwierająca:
Andrzej Korkus
Prezes Zarządu, EWL
Sylwia BilskaDyrektor Generalny, Edenred Polska
Izabela WyżgaPrezes Zarządu, Fundacja Totalizatora Sportowego
Jarosław RomanczukPrezes Zarządu, Zrzeszenie Ukraińskiego Biznesu w Polsce
Moderator: Szymon Witkowski, Dyrektor Forum Pracy, Ekspert Departamentu Prawa i Legislacji, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

18:30-19:45

SESJA „SEKTOR FARMACEUTYCZNY W POLSCE I W UKRAINIE: POTENCJAŁ PARTNERSTWA W KONTEKŚCIE WOJNY I INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ”

Maryna SłobodniczenkoWiceminister zdrowia Ukrainy ds. integracji europejskiej (on-line)
Krzysztof KopećPrezes, Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego
Michał Pilkiewicz Dyrektor Generalny na Ukrainę, Adriatyk i Kraje Bałtyckie, IQVIA
Julija CzebotariowaKierownik Działu Rejestracji Produktów Leczniczych w Krajach Zagranicznych, Lekhim
Pawło SawenkoPrezes Zarządu, Farmak International
Olha AstafjewaKierownik, Departament eksportu, Darnitsa
Moderator: Aleksandra Sienkiewicz, Dyrektor Forum Zdrowia, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

20:15-21:15

UROCZYSTA KOLACJA & PRZEMÓWIENIE MINISTRA „WIZJA STRATEGICZNA RELACJI POLSKO – UKRAIŃSKICH: WNIOSKI DLA BIZNESU”

Marcin PrzydaczSekretarz Stanu, Szef Biura Polityki Międzynarodowej, Kancelaria Prezydenta RP

21:30-22:30

KONCERT UKRAIŃSKIEJ ARTYSTKI JAMALI

*Program wydarzenia i lista gości mogą ulec zmianie

PRELEGENCI

Cezary Kaźmierczak
Marcin Nowacki
Dumitru Alaiba
Olha Astafjewa
Jakub Bińkowski
Nazar Bobitski
Paweł Borys
Maciej Bukowski
Katarzyna Chojecka
Serhij Ciwkacz
Julija Czebotariowa
Jarosław Demczenkow
Michał Dworczyk
Adam Eberhardt
Kateryna Glazkowa
Horst Heitz
Oleksandr Hryban
Swiatosław Kawecki
Wojciech Konończuk
Krzysztof Kopeć
Andrzej Kopyrski
Andrzej Korkus
Olena Koszarna
Józef Lang
Cezariusz Lesisz
Mustafa Najem
Michał Pilkiewicz
Roman Pionkowski
Luca Ponzellini
Piotr Prudzyński
Marcin Przydacz
Arnold Puech D’Alissac
Serhij Pylypenko
Jarosław Romanczuk
Arkady Rzegocki
Piotr Sabat
Farid Safarow
Jan Sarnowski
Pawło Sawenko
Maryna Słobodniczenko
Aleksandra Sienkiewicz
Natalija Siromacha
Sebastian Stodolak
Tetiana Stolarenko
Olha Szapował
Jerzy Jacek Szugajew
Dominika Taranko
Ihor Terechow
Oleh Terlecki
Szymon Witkowski
Tomasz Wróblewski
Izabela Wyżga
Bogdan Zawadewicz

ROZPOCZĘCIE KONFERENCJI

PANELE

BLOK 1: DOTACJE UNIJNE

BLOK 2: NARZĘDZIA WSPIERAJĄCE ROZWÓJ FIRM

Materiały PKO Bank Polskiego

1. Konto firmowe

Proste konto firmowe - również w wersji premium, gdy Twoja firma potrzebuje dodatkowych usług.

2. Kantor internetowy
Wygodna natychmiastowa wymiana walut już od 1 EUR bez pośredników.

3. Finansowanie faktur
Nie musisz już czekać na płatności od Kontrahentów
- możemy sfinansować faktury wystawione przez Twoją firmę

4. Kredyt obrotowy dla firm
Kredyt dla małych i średnich firm, to idealne rozwiązanie na pokrycie bieżących zobowiązań wynikających z prowadzenia bieżącej działalności gospodarczej albo rolniczej.

5. Pożyczka dla firm
Na dowolny cel Twojej działalności gospodarczej w tym na spłatę zobowiązań kredytowych firmy.

6. Program mój elektryk
Skorzystaj z rządowej dotacji na leasing auta elektrycznego i przyczyń się do redukcji spalin

BLOK 3 - REALOKACJA BIZNESÓW SPOZA UE
I WARUNKI PROWADZENIA FIRM W POLSCE

WYSTĄPIENIA

Transmisje LIVE

FOTORELACJA

OTWARCIE KONFERENCJI

SESJE PLENARNE

Odbudowa Ukrainy – wkład Polski i możliwości dla polskiego biznesu

Rozszerzenie UE. Szanse i wyzwania

Strategiczne partnerstwo przemysłowe Polska - Ukraina

Prywatne inwestycje: katalizator ożywienia i wzrostu gospodarczego Ukrainy

Rola handlu i logistyki w odbudowie Ukrainy

SESJE BRANŻOWE

Rola nowych technologii w odbudowie i rozwoju ukraińskiej gospodarki

Energetyczny zwrot Ukrainy ku integracji z UE: kamienie milowe

Rola migracji zarobkowej na polskim i ukraińskim rynku pracy dla gospodarki – najbliższa przyszłość

Sektor farmaceutyczny w Polsce i w Ukrainie: potencjał partnerstwa w kontekście wojny i integracji

WYSTĄPIENIA

Bogusława Rudecka - Business for Ukraine Center - Wsparcie ukraińskiego biznesu w Polsce

Tomasz Wróblewski - Serwis odbudowy Ukrainy: polsko - ukraińska współpraca gospodarcza

WYSTĄPIENIE WIECZORU

Marcin Przydacz - Sekretarz Stanu, Szef Biura Polityki Międzynarodowej, Kancelaria Prezydenta RP - Wizja strategiczna relacji polsko – ukraińskich: wnioski dla biznesu

RAPORT

LOKALIZACJA

Konferencja „Europe-Poland-Ukraine Rebuild Together” odbędzie się w hotelu Hilton Warsaw przy ulicy Grzybowskiej 63, róg Wroniej. Hotel znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie kompleksu Browary Warszawskie, 10 min spacerem ze stacji metra Rondo Daszyńskiego, 10 min jazdy samochodem z dworca kolejowego Warszawa Centralna i 25 minut jazdy samochodem z Lotniska Chopina.

 

W bezpośredniej okolicy hotelu liczba miejskich miejsc parkingowych jest ograniczona. Parkingi podziemne znajdują się w Hotelu Hilton oraz w Browarach Warszawskich – wjazd od ulicy Wroniej. Istnieje możliwość rezerwacji miejsc online: https://browary.parkujesz.pl/.

ORGANIZATORZY

PATRONAT HONOROWY

PARTNERZY MERYTORYCZNI

ORGANIZATORZY

PATRONAT HONOROWY

PARTNER GŁÓWNY

PARTNERZY

PARTNERZY MERYTORYCZNI

PARTNERZY MEDIALNI


FINANSOWANIE

 

Projekt dofinansowany z budżetu państwa w ramach realizacji zadania publicznego.


Organizacja konferencji „Europe – Poland – Ukraine. Rebuild Together 2023” w ramach kampanii społecznej „Pomagamy Ukrainie”.


Wartość dofinansowania – 1 464 284,01 zł, całkowita wartość zadania – 1 590 084,01 zł.


„Europe – Poland – Ukraine. Rebuild Together” to program, którego celem jest tworzenie i wzmacnianie relacji między europejskimi, polskimi i ukraińskimi środowiskami biznesu i przygotowanie ram współpracy przy przyszłej odbudowie państwa i gospodarki Ukrainy.

Cezary Kaźmierczak

Prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców

W latach 80. podziemny wydawca i konspirator, odznaczony przez Prezydenta Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Autor licznych artykułów dotyczących Polski, publikowanych w prasie podziemnej oraz na Zachodzie. Laureat Nagrody SDP im. Po Prostu za redagowanie pisma Metrum. W latach 1989-1996 w USA, gdzie był m.in. redaktorem naczelnym polonijnego Dziennika Chicagowskiego, Kuriera, a następnie pracował w agencji marketingowej. Po powrocie do Polski dyrektor sprzedaży Radia RMF FM, następnie założył firmę szkoleniową Midwest ITSE (1997) a w 2000 roku agencję MMT Management. Przez kilka lat osobiście przeprowadził setki szkoleń z zakresu sprzedaży, zarządzania sprzedażą oraz komunikacji. W . W latach 2005 – 2014 roku Członek Zarządu Centrum im. Adama Smitha. Od 2013 roku Członek Zarządu Warsaw Enterprise Institute.

Marcin Nowacki
Wiceprezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców

Przez lata zawodowo związany z obszarem rozwoju inwestycji bezpośrednich. W latach 2006-2007 dyrektor Departamentu Pozyskiwania Inwestora w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej S.A. W okresie 2008-2009 pełnił funkcję dyrektora Departamentu ds. Przedsiębiorczości w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi. Brał udział w zarządzaniu ponad 40 projektami inwestycyjnymi o łącznej wartości przekraczającej 1 mld euro. Marcin jest związany ze Związkiem Przedsiębiorców i Pracodawców od 2011 roku. Obecnie pełni funkcję wiceprezesa Związku i członka Rady Warsaw Enterprise Institute.

 

W ramach ZPP koordynuje piony odpowiedzialne za prawo i legislację oraz relacje. Marcin nadzoruje również wszystkie relacje i partnerstwa zagraniczne, w tym Przedstawicielstwo ZPP w Brukseli, uczestnicząc w kluczowych procesach regulacyjnych dla polskich przedsiębiorców w UE. Inicjator i szef European Enterprise Alliance, organizacji przedsiębiorców zarejestrowanej w Brukseli zrzeszającej organizacje pracodawców z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Marcin Nowacki jest również przewodniczącym grupy roboczej E-Commerce funkcjonującej w ramach SME Connect, brukselskiej organizacji małego i średniego biznesu.

 

Absolwent stosunków międzynarodowych na Wydziale Stosunków Międzynarodowych i Politologicznych UŁ, stypendysta na uczelniach wyższych w Anglii, Francji i Chinach. W latach 2009-2012 przewodniczący Stowarzyszenia Absolwentów WSMiP UŁ. Od kilkunastu lat aktywny w środowisku think-tanków w Europie i Stanach Zjednoczonych. Absolwent think-tank MBA Atlas Economic Research Foundation. W ramach relacji z think-tankami od wielu lat odpowiedzialny m.in. z partnerstwo WEI przy Indeksie Wolności Gospodarczej the Heritage Foundation i Wall Street Journal. Marcin jest członkiem Rady Dialogu Społecznego od 2018 r. oraz od września 2020 r. zasiada w Europejskim Komitecie Ekonomiczno-Społecznym. 

Dumitru Alaiba

Wicepremier, Minister rozwoju gospodarczego i cyfryzacji Republiki Mołdawii

Dumitru Alaiba jest ekonomistą i kierownikiem projektu, silnie zaangażowanym w wartości wolności, demokracji i praw człowieka. Posiada 20-letnie doświadczenie w polityce mołdawskiej i międzynarodowej, w rządzie oraz w społeczeństwie obywatelskim.

Swoją karierę rozpoczął jako konsultant międzynarodowy. Pracował w Finlandii, Łotwie, Rumunii i Austrii, po czym w 2009 roku wrócił do kraju, aby dołączyć do rządu. Wówczas założył Radę Gospodarczą Premiera i kierował reformami klimatu biznesowego.

Pod koniec 2015 roku zdecydował, że nie chce być częścią coraz bardziej skorumpowanego i autorytarnego rządu, dlatego zrezygnował i związał się z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego.

W latach 2016-2019 Dumitru założył i prowadził CPR Moldova. Ta organizacja pozarządowa promuje przejrzystość i prawa człowieka, broni demokracji Mołdawii, przeciwstawia się oligarchicznemu przejęciu państwa i zwalcza korupcję.

Decydując, że CPR Moldova jest dla niego najważniejszym zobowiązaniem, na kilka lat odłożył swoje zainteresowania ekonomiczne.

W 2019 roku przyjął zaproszenie ówczesnej premier Maia Sandu do udziału w wyborach parlamentarnych. Dumitru został wybrany na posła w 2019 roku i przewodniczył Komisji Parlamentarnej ds. Gospodarki, Budżetu i Finansów.

W listopadzie 2022 roku został mianowany ministrem w rządzie.

Olha Astafjewa

Kierownik, Departament eksportu, Darnitsa

Ponad dziesięcioletnie doświadczenie w branży farmaceutycznej na Ukrainie. W 2015 roku ukończyła Wydział Farmaceutyczny Narodowego Uniwersytetu Medycznego im. Bogomoletza i odbyła staż w aptece w 2016 roku. W 2022 roku ukończyła program „Farmakologia” na Harvard Medical School z wyróżnieniem.

Doświadczenie zawodowe: logistyka i zaopatrzenie w aptekach detalicznych (apteki TAS), rozwijanie produktów firmy, import leków (firma farmaceutyczna MoviHealth). Od 2021 roku dołączyła do firmy farmaceutycznej Darnitsa – lidera ukraińskiego rynku farmaceutycznego i zajmuje się eksportem leków do 15 krajów.

Jakub Bińkowski

Członek Zarządu, Dyrektor Departamentu Prawa i Legislacji

Członek zarządu i dyrektor Departamentu Prawa i Legislacji Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Ekspert Warsaw Enterprise Institute. Członek Rady Dialogu Społecznego i Rady Rynku Pracy. Autor raportów eksperckich, analiz i stanowisk legislacyjnych. Specjalizuje się w zagadnieniach regulacyjnych, szczególnie w zakresie prawa gospodarczego i podatkowego.

Nazar Bobitski

Dyrektor biura Związku Przedsiębiorców i Pracodawców na Ukrainie

Nazar Bobicki to były ukraiński dyplomata z dwudziestoletnim doświadczeniem w relacjach UE-Ukraina, dyplomacji handlowej i wspieraniu eksportu. W trakcie swojej kariery dyplomatycznej zajmował się stosunkami politycznymi oraz handlowymi i gospodarczymi UE-Ukraina w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Ukrainy oraz w Misji Ukrainy przy UE w Brukseli, w tym na stanowisku zastępcy szefa Misji – szefa sekcji handlowej i gospodarczej, doradzając ukraińskim eksporterom w zakresie ryzyka politycznego i regulacyjnego UE. Był członkiem zespołu ukraińskiego w negocjacjach dotyczących umowy stowarzyszeniowej UE-Ukraina, a następnie przyczynił się do wysiłków tego kraju w zakresie wdrożenia umowy poprzez dostosowanie do odpowiednich przepisów gospodarczych UE. Pełnił również funkcje doradcze przy członkach rządu ukraińskiego w sprawach dotyczących integracji europejskiej i stosunków handlowych z UE. 

Obecnie Nazar Bobicki pełni funkcję doradcy Zarządu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) oraz jest przedstawicielem ZPP w Ukrainie. Jego zainteresowania zawodowe obejmują wydarzenia geopolityczne wokół Ukrainy i w szerszym obszarze Europy, drogę Ukrainy do ewentualnego członkostwa w UE, wpływ polityki UE w zakresie Zielonego Ładu na handel międzynarodowy. Absolwent Lwowskiego Uniwersytetu Narodowego, Uniwersytetu Amsterdamskiego oraz King’s College Uniwersytetu Londyńskiego. Nazar mówi biegle po angielsku, niderlandzku, ukraińsku, rosyjsku, a także posiada biegłą znajomość języka francuskiego i polskiego. 



Paweł Borys

Prezes Zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju

Przewodniczący Rady Nadzorczej Banku Gospodarstwa Krajowego, Przewodniczący Rady Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Menedżer i ekonomista. Specjalizuje się w inwestycjach, nowych technologiach, ekonomii rozwoju oraz dużych i złożonych projektach.

Maciej Bukowski

Prezes Zarządu, WiseEuropa

Doktor nauk ekonomicznych, pracownik naukowy Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2006-2013 prezes fundacji IBS. Jest współautorem wielu polskich dokumentów strategicznych (m.in. Plan Hausnera, Polska 2030 – wyzwania rozwojowe, Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju do roku 2030 (Polska 2030 – trzecia fala nowoczesności).Kierownik projektów oraz licznych komentarzy i artykułów prasowych dotyczących między innymi makroekonomii, polityki energetycznej, innowacyjności, systemu emerytalnego czy rynku pracy.

 

Fundacja WiseEuropa

 

WiseEuropa to niezależny think-tank, specjalizujący się w makroekonomii, polityce gospodarczej, europejskiej i zagranicznej. Misją WiseEuropa jest poprawa jakości polityki krajowej i europejskiej oraz środowiska gospodarczego przez oparcie ich na rzetelnych analizach ekonomicznych i instytucjonalnych, niezależnych badaniach oraz ocenach oddziaływania polityki na gospodarkę. Instytut angażuje obywateli, przedsiębiorców, ekspertów oraz twórców polityk publicznych z kraju i zagranicy do wspólnej debaty na temat modernizacji Polski i Europy oraz ich roli w świecie. Celem WiseEuropa jest działanie na rzecz aktywnej i zaangażowanej roli Polski w otwartym, zrównoważonym, demokratycznym rozwoju Europy. W centrum działalności WiseEuropa jest pobudzanie i inspirowanie debaty publicznej na temat przyszłości Polski i Europy.

www.wise-europa.eu

Katarzyna Chojecka

Dyrektor ds. Rządowych w Cisco

Odpowiada za region Europy Środkowo-Wschodniej, w tym za Ukrainę. Członkini rady Związku Cyfrowa Polska, doktor nauk prawnych z dziedziny prawa administracyjnego i bankowego.

Serhij Ciwkacz 

Dyrektor Wykonawczy, UkraineInvest

Sergiy jest ukraińskim i brytyjskim dyplomowanym prawnikiem prawa handlowego z ponad 20-letnim doświadczeniem zawodowym. Pracował jako doradca w zakresie polityki gospodarczej i regulacyjnej, transakcji i operacji gospodarczych, międzynarodowych stosunków strategicznych organizacji państwowych, międzynarodowych i prywatnych.

Wcześniej, pełnił funkcje doradcy Premiera Ukrainy, Wicepremiera Ukrainy, Prezydenta Ukrainy, posłów Parlamentu Ukrainy. Pracował jako Przewodniczący Zarządu C.A.S.E.S. International (organizacja współpracująca z ukraińskimi instytucjami państwowymi i biznesowymi, ONZ, Bankiem Światowym, OECD, US FTC, itp.)

Współautor ustawodawstwa mającego na celu poprawę klimatu inwestycyjnego na Ukrainie, autor i współautor ponad 20 rekomendacji eksperckich dla władz państwowych dotyczących reformy rynków strategicznych, tj. energetycznego, chemicznego, handlu detalicznego, ochrony zdrowia, leśnictwa i sektora rolnego.

Julija Czebotariowa

Kierownik Działu Rejestracji Produktów Leczniczych w Krajach Zagranicznych, Lekhim

Julija Czebotariowa ukończyła Narodowy Uniwersytet Medyczny imienia O.O. Bohomoletsa w 1998 roku, uzyskując tytuł MD, a następnie ukończyła staż w dziedzinie terapii w 1999 roku. Od 1999 do 2003 roku Yuliya pracowała jako lekarz oraz kontynuowała edukację podyplomową w zakresie fizjologii i patologii narządów wewnętrznych w Instytucie Gerontologii i Geriatrii AM w Ukrainie, zdobywając tytuł PhD w kardiologii. W latach 2003-2022 Yuliya dołączyła do branży farmaceutycznej w dziedzinie badań klinicznych i pracowała dla kilku CRO (PSI-Ukraine, INC Research, ICON Plc) na stanowiskach Klinicznego Specjalisty ds. Badań, Starszego Klinicznego Specjalisty ds. Badań, Kierownika Projektu, Monitora Medycznego oraz Kierownika Komitetów Medycznych. W 2023 roku Yuliya dołączyła do spółki Lekhim JSC na stanowisku Kierownika Działu Rejestracji Zagranicznej. W tej roli Yuliya jest odpowiedzialna za cały cykl rozwoju leków, takich jak badania bioekwiwalencji, badania bezpieczeństwa na zdrowych ochotnikach i pacjentach, badania kliniczne dotyczące bezpieczeństwa i skuteczności u pacjentów wszystkich nowo opracowanych leków „Lekhim” JSC, a także przygotowanie dokumentacji rejestracyjnej leków „Lekhim” JSC zarejestrowanych na Ukrainie do rejestracji zagranicznej.

Najważniejsze osiągnięcia Yulii obejmują skuteczne zarządzanie projektami badań klinicznych w różnych dziedzinach terapeutycznych, monitorowanie medyczne w badaniach klinicznych z zakresu onkologii, chorób zakaźnych, kardiologii, immunologii, onko-hematologii i neurologii. Osiągnięcia Julii obejmują również zarządzanie zewnętrznymi komitetami medycznymi w badaniach klinicznych z zakresu onkologii, pediatrii, kardiologii, immunologii, wrodzonych chorób, dermatologii, hematologii i chorób zakaźnych, a także udane rejestracje leków „Lekhim” JSC za granicą.

Jarosław Demczenkow

Wiceminister ds. integracji europejskiej, Ministerstwo energetyki Ukrainy

Rada Ministrów Ukrainy mianowała Jarosława Demchenkowa na stanowisko Wiceministra Energii i Ochrony Środowiska Ukrainy 27 maja 2020 roku, a później ponownie na stanowisko Wiceministra Energii Ukrainy.

Jarosław Demchenkow pracuje w systemie ONZ od czerwca 2016 roku, ostatnio pełnił funkcję koordynatora partnerstwa w Biurze Narodów Zjednoczonych ds. Usług Projektowych na Ukrainie.

Posiadając tytuł magistra prawa międzynarodowego, pan Demchenkow ma ponad dwudziestoletnie doświadczenie w opracowywaniu, wdrażaniu i zarządzaniu międzynarodowymi projektami w dziedzinie energetyki, gospodarki ekologicznej, infrastruktury, integracji rynków, dyplomacji energetycznej i innych sektorów.

Pan Demchenkow pełnił funkcję koordynatora projektów w UNDP, UNOPS, Banku Światowego, USAID i SlovakAid. Jego specjalizacją obejmuje zarządzanie projektami, relacje rządowe i międzynarodowe oraz tworzenie polityki.

Pan Demchenkow posiada dogłębną wiedzę o funkcjonowaniu organów rządowych, analizie polityki i procesach podejmowania decyzji publicznych, ponieważ pracował m.in. jako szef Działu ds. PR w Ministerstwie Gospodarki Ukrainy, zastępca szefa Działu Współpracy Zagranicznej i Interakcji z Międzynarodowymi Organizacjami Finansowymi, szef Działu ds. Rozwoju Inwestycji i Innowacji oraz Współpracy Projektowej w Kancelarii Prezydenta Ukrainy (za czasów prezydenta Wiktora Juszczenki) oraz szef sztabu wicepremiera Ukrainy ds. Energetyki, Ochrony Środowiska i Infrastruktury w gabinecie Arsenija Jaceniuka.

Wiceminister Demchenkow zajmuje się różnymi obszarami, w tym sprawami międzynarodowymi, integracją europejską, wdrażaniem Zielonego Ładu, przejściem energetycznym i efektywnością energetyczną, badaniami i innowacjami. Jest również zaangażowany w transformację sektora węglowego i energetykę wodorową.

Michał Dworczyk

Minister – Członek Rady Ministrów, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Urodzony 22 lipca 1975 roku w Warszawie.

Od grudnia 2017 r. do pażdziernika 2022 r. obejmował stanowisko szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. W okresie od marca do grudnia 2017 r. pełnił funkcję sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Od października do lutego 2015 r. przewodniczył sejmowej Komisji Łączności z Polakami za Granicą.

W aktywną politykę zaangażował się w 2005 roku, kiedy jako ekspert ds. polityki wschodniej oraz polonijnej został powołany na stanowisko Doradcy Prezesa Rady Ministrów.

W latach 2005 – 2007, współpracując z Sekretarzem Stanu w KPRM – Adamem Lipińskim, koordynował pracę Międzyresortowego Zespołu ds. Polonii i Polaków za Granicą.

W latach 2008 – 2010 pracował jako doradca Prezydenta RP śp. Lecha Kaczyńskiego ds. Polonii i Polaków za granicą zajmując się m.in. polityką odznaczeniową Polaków na byłych Kresach oraz wspieraniem środowisk polskich na Wschodzie.

 

Jest absolwentem Wydziału Historycznego na Uniwersytecie Warszawskim. Po zakończeniu studiów jako ochotnik odbył służbę wojskową. Przez wiele lat był harcerzem i instruktorem Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej. Od ponad 20 lat pracuje m.in. w ramach Stowarzyszenia Wspólnota Polska, Fundacja Pomoc Polakom na Wschodzie oraz w założonej przez siebie Fundacji Wolność i Demokracja.

W latach 2006 – 2015 był radnym dzielnicy Śródmieście i m.st. Warszawy, a następnie radnym Województwa Mazowieckiego. W roku 2015 objął mandat poselski. Ma żonę Agnieszkę i czworo dzieci.

Adam Eberhardt

Wiceprezes Fundacji Warsaw Enterprise Institute (WEI)

Wiceprezes Warsaw Enterprise Institute. Doktor nauk politycznych, ekspert w zakresie spraw międzynarodowych i problematyki wschodnioeuropejskiej. Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów do spraw Wspierania Reform w Republice Mołdawii. Współprzewodniczący Forum Polsko-Czeskiego przy Ministrach Spraw Zagranicznych RP i RCz. Zasiada w Kolegium Polityki Zagranicznej przy Prezydencie RP. Członek Komitetu Konsultacyjnego Prezydentów Polski i Ukrainy. Doradca Prezydenta Ukrainy w ramach powołanej w 2022 r. Grupy ds. Międzynarodowych Gwarancji Bezpieczeństwa dla Ukrainy. W latach 2016-2022 dyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich, a wcześniej przez osiem lat wicedyrektor OSW.

Kateryna Glazkowa

Dyrektor Generalny, Union of Ukrainian Entrepreneurs (SUP)

Od 2016 roku Kateryna jest dyrektorem naczelnym Związku Ukraińskich Przedsiębiorców, największego niezależnego stowarzyszenia biznesowego stworzonego w celu ochrony interesów przedsiębiorców i kształtowania korzystnego środowiska biznesowego na Ukrainie.

Wcześniej Kateryna Glazkova pracowała jako dziennikarz, redaktor i redaktor naczelny wiodących ukraińskich mediów biznesowych. Swoją karierę rozpoczęła jako dziennikarka telewizyjna, a następnie przeszła do mediów drukowanych, takich jak „Focus”; pracowała również jako zastępca redaktora naczelnego ukraińskiego „Forbesa”. W latach 2011-2014 była redaktorem naczelnym tygodnika finansowo-ekonomicznego „Investgazeta” i prowadziła magazyn „Top 100. Najlepsi Top-Menedżerowie Ukrainy”. 

Jest członkiem Rady Kontroli Publicznej przy Biurze Bezpieczeństwa Gospodarczego Ukrainy. Kateryna jest również członkiem Rady Koalicji Wspólnot Biznesowych na rzecz Modernizacji Ukrainy. Aktywnie angażuje się w działalność społeczną.

Horst Heitz

Sekretarz Generalny, Przewodniczący SME Connect Steering Committee w Brukseli

Od lipca 2023 r. dr Horst Heitz jest Sekretarzem Generalnym Stowarzyszenia Podatników Europy (TAE). Nadal pełni dodatkowe funkcje w Brukseli. Od 2012 r. Horst Heitz jest Dyrektorem Wykonawczym SME Europe związanej z Europejską Partią Ludową (SMEE). W 2015 r. został Senatorem Europejskiego Senatu Gospodarczego (EES). W 2017 r. dołączył do Komitetu Sterującego SME Connect (SMEC) i został wybrany na przewodniczącego tego samego roku. W 2020 r. dr Heitz został Zastępcą dr. Paula Rübiga w Europejskim Komitecie Ekonomiczno-Społecznym (EESC).

Dr Heitz urodził się 21 lutego 1976 r. w Bazylei (Szwajcaria), jest obywatelem niemiecko-szwajcarskim i jest żonaty.

Oleksandr Hryban

Specjalny przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki Ukrainy ds. ubezpieczeń inwestycji, innowacji i ryzyka wojennego, Kierownik zespołu inwestycyjnego “Advantage Ukraine”

Były Wiceminister Gospodarki Ukrainy (2021-2023). W tym okresie i dalej, Olksandr przewodniczył procesowi tworzenia Funduszu Rozwoju Ukrainy, przy wsparciu konsorcjum wiodących graczy na rynku kapitałowym, takich jak Black Rock i JP Morgan, oraz z wsparciem badawczym od McKinsey. Jego obecne cele obejmują również utworzenie międzynarodowego funduszu ubezpieczenia ryzyka wojennego oraz specjalistycznej platformy wymiany danych dotyczących ryzyka przy współpracy z czołową organizacją zarządzania ryzykiem, Marsh McLennan.

W sektorze prywatnym Oleksandr ma 20-letnie doświadczenie w branży finansowej i bankowości inwestycyjnej. Pełnił funkcje kierownicze w wiodących organizacjach inwestycyjnych, m.in. jako Dyrektor firmy inwestycyjnej Concorde Capital oraz jednym z liderów ukraińskiego oddziału Amstar International Direct Investment Fund z siedzibą w USA, którego aktywa pod zarządzaniem przekraczały 3 miliardy dolarów w czasie zatrudnienia. Doświadczenie w bankowości obejmuje podpisanie ponad 30 umów o międzybankowe pożyczki z wiodącymi globalnymi instytucjami finansowymi na łączną kwotę ponad 300 milionów dolarów oraz rozwój systemu finansowego i kontroli ryzyka w ukraińskim oddziale HVB Bank, Niemcy.

Łączna wartość aktywów znajdujących się pod bezpośrednim zarządzaniem Oleksandra w różnych branżach przekroczyła pół miliarda dolarów amerykańskich. W czerwcu 2021 r. został mianowany niezależnym doradcą Ministra Infrastruktury Ukrainy. Oleksandr Gryban brał udział w przygotowaniu międzynarodowych pożyczek dla Ukravtodor, opracowywaniu strategii partnerstwa publiczno-prywatnego, przygotowywaniu i wdrażaniu umów rząd-rząd (G2G) oraz negocjacjach z międzynarodowymi instytucjami finansowymi w sprawie finansowania dużych projektów infrastrukturalnych na Ukrainie. Jest współautorem szeregu poprawek do aktów prawnych Ukrainy.

Swiatosław Kawecki

Przewodniczący Rady Nadzorczej, Lviv IT Cluster

Kieruje kolegialnym organem zarządzającym Lviv IT Cluster, największą społecznością firm IT na Ukrainie, w kadencji 2023-2024. Działania Lviv IT Cluster mają na celu stworzenie korzystnych warunków prowadzenia działalności gospodarczej poprzez poprawę jakości edukacji, rozwój talentów, zapewnienie wszechstronnego wsparcia dla firm technologicznych oraz reprezentowanie interesów branży.

W swojej roli w firmie N-iX, Sviatoslav odpowiada za utrzymanie i rozwój funkcji Spraw Przemysłowych. Nawiązuje i buduje relacje z zewnętrznymi organizacjami, w tym zrzeszeniami branżowymi, organami rządowymi, izbami handlowymi, instytucjami edukacyjnymi i charytatywnymi.

Jest również członkiem zarządu Stowarzyszenia IT Ukraine oraz ściśle współpracuje z Komitetami IT Amerykańskiej Izby Handlowej na Ukrainie i Europejskiej Business Association.

Poświęcił znaczną część swojej kariery służbie dyplomatycznej i pracował jako Dyrektor Wykonawczy Kanadyjsko-Ukraińskiej Izby Handlowej.

Posiada tytuł magistra stosunków międzynarodowych Uniwersytetu Narodowego im. Iwana Franki we Lwowie (z wyróżnieniem) oraz magistra prawa Uniwersytetu w Toronto.

Wojciech Konończuk

Dyrektor, Ośrodek Studiów Wschodnich

Dyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich, wcześniej m.in. wicedyrektor i szef Zespołu Ukrainy w OSW. Specjalizuje się głównie w tematyce polityczno-gospodarczej państw Europy Wschodniej.

Krzysztof Kopeć

Prezes Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego-Krajowych Producentów Leków

Prawnik i ekonomista, ekspert prawa w obszarze zdrowia, w szczególności refundacji leków, prawa i postępowania administracyjnego.

Prezes Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego-Krajowych Producentów Leków, wiceprezydent Konfederacji LEWIATAN, członek zarządu Medicines for Europe zrzeszającego największych producentów leków generycznych i biologicznych równoważnych w Europie, , członek i współtwórca Rady Fundacji KOWAL, ekspert w zakresie zdrowia Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, członek Rady Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.

Były członek i sekretarz Komisji Ekonomicznej przy Ministrze Zdrowia. Pełnił także funkcję naczelnika Wydziału Refundacji i Cen w Departamencie Polityki Lekowej i Farmacji MZ. Pracował w Głównym Inspektoracie Sanitarnym. Jako ekspert narodowy brał udział w pracach grup roboczych Unii Europejskiej ds. Leków i grup roboczych WHO, był też delegatem w ramach współpracy państw UE w grupie roboczej Competent Authorities on Pricing and Reimbursement (CAPR). Zajmował się zagadnieniami rynku medycznego w warszawskim biurze międzynarodowej Kancelarii Linklaters. W roku 2015 został ujęty i rekomendowany (associates to watch) w dziedzinie Life Sciences w rankingu prawniczym Chambers & Partners. Wyróżniony obecnością na Liście Stu najbardziej wpływowych osób w polskim systemie ochrony zdrowia w roku 2018, 2019, 2021, 2022.

Andrzej Kopyrski

Wiceprezes Zarządu, PKO Bank Polski

Jest absolwentem Politechniki Warszawskiej i Uniwersytetu Strathclyde w Glasgow.

Karierę w bankowości rozpoczął w 1992 r. w Banku Pekao S.A. W latach 1993-1996 pracował w bankowości korporacyjnej w ING Bank Polska S.A. Następnie kierował finansowaniem strukturalnym w Deutsche Bank Polska S.A., a od roku 1997 do 2001 był Dyrektorem w ABN Amro Bank (Polska), gdzie odpowiadał za finansowanie strukturalne i rynki kapitałowe.

Od 2001 r. był Członkiem Zarządu w HSBC Financial Services (Poland). Od kwietnia 2002 r. pracował w Banku BPH S.A. na stanowisku Dyrektora Zarządzającego, gdzie był odpowiedzialny za Obszar Sprzedaży, Finansowania Strukturalnego i Rynków Kapitałowych, a po połączeniu z Bankiem Pekao S.A. przejął odpowiedzialność za Departament Bankowości Inwestycyjnej i Finansowania Strukturalnego.

W latach 2008 – 2018 był wiceprezesem Banku Pekao S.A. kierującym operacjami bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej. Następnie pracował w Polskim Funduszu Rozwoju (PFR) gdzie odpowiadał za Pion Inwestycji sprawując nadzór nad inwestycjami kapitałowymi oraz programem wsparcia dla dużych firm.

Andrzej Korkus

Prezes Zarządu, EWL

Współzałożyciel i prezes zarządu jednej z najszybciej rozwijających się firm z branży zatrudnienia w UE – EWL Group, która skutecznie łączy kandydatów z pięciu kontynentów (Europa, Azja, Afryka, Ameryka Północna i Ameryka Południowa) z europejskimi pracodawcami.

Od momentu powstania w 2007 roku, firma pomogła ponad 150 tys. osób z 28 państw znaleźć zatrudnienie u ponad 1,6 tys. pracodawców w krajach Unii Europejskiej.

Misją firmy jest strukturyzowanie zagadnień związanych z globalną mobilnością poprzez wyeliminowanie barier, stojących przed milionami kandydatów na całym świecie, łączenie poszukujących pracę z najlepszymi pracodawcami oraz zapewnianie transparentnego procesu zatrudnienia wspieranego przez nowoczesne technologie. Głównym celem EWL na 2023 rok jest pomoc 60 tys. osób w znalezieniu pracy w krajach UE.

Andrzej Korkus jest także założycielem Fundacji Wspierania Migrantów na Rynku Pracy „EWL”, która po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na Ukrainę zainicjowała szereg działań pomocowych, m.in. akcję „Plecak na Ukrainę” (120 transportów pomocy humanitarnej), czy Punkt Matki z Dzieckiem na Dworcu Zachodnim w Warszawie, w którym schronienie, odpoczynek i pierwszą pomoc, znalazło dotychczas ponad 75 tys. uchodźców. EWL jest również członkiem globalnej sieci TENT Partnership for Refugees.

Andrzej Korkus jest współautorem książki „Praktyka zatrudniania cudzoziemców w Polsce” oraz autorem szeregu publikacji na temat migracji oraz rynku pracy.


Olena Koszarna

Główny Dyrektor Wykonawczy, Horizon Capital

Lenna Koszarny jest Współzałożycielem i Dyrektorem Generalnym Horizon Capital, wiodącej firmy private equity na Ukrainie. W maju 2023 roku Pani Koszarny została uhonorowana tytułem jednej z „50 Najważniejszych Kobiet Kierujących Ukrainą do Zwycięstwa” według Forbes Ukraine. W lutym 2022 roku Horizon Capital zostało uhonorowane tytułem Firmy Roku 2021 dla Europy Środkowo-Wschodniej przez Private Equity International, a w lipcu 2022 roku Pani Koszarny została wyróżniona w zestawieniu Women of Influence in Private Markets 2022 Private Equity International, jako jedna z 10 kobiet wybranych w kategorii private equity. Pani Koszarny pełni również funkcję Wiceprezydenta Wykonawczego Western NIS Enterprise Fund, 285-milionowego funduszu wspieranego przez rząd Stanów Zjednoczonych; jest Przewodniczącą Rady Dyrektorów Amerykańskiej Izby Handlowej na Ukrainie, która reprezentuje 600 członków inwestujących ponad 50 miliardów dolarów na Ukrainie; jest członkiem zarządu i wiceprezydentem Ukraińskiego Światowego Kongresu, reprezentującego ponad 20 milionów Ukraińców na całym świecie. Jest również członkiem zarządu Ukraińskiego Funduszu Startupowego, uruchomionego przez Rząd Ukrainy oraz pełniła funkcję pierwszej Wiceprzewodniczącej Rady Doradczej Szkoły Biznesu Kijów-Mohyla.

24 sierpnia 2020 roku, w 29. rocznicę niepodległości Ukrainy, Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski odznaczył Panią Koszarną Orderem Zasługi dla Ukrainy, trzeciego stopnia, za znaczący wkład w gospodarkę i klimat inwestycyjny kraju. Jest również laureatką Prezydenckiego Medalu Pamiątkowego z okazji 25. rocznicy niepodległości.

Pod kierownictwem Pani Koszarny Horizon Capital zobowiązał się do promowania równouprawnienia płci w branży alternatywnych aktywów oraz inspiracji większego zaangażowania kobiet w sektorze inwestycyjnym. W lipcu 2020 roku została nazwana drugą Najlepszą Kobiecą Liderką Biznesową Europy Wschodniej 2020 według brytyjskiego czasopisma online Emerging-Europe.com, której niezależna wiedza jest ceniona przez ponad 2 miliony osób. Jest członkiem Private Equity Women Investor Network (PEWIN), łączącego ponad 600 wiodących kobiet na stanowiskach kierowniczych w private equity o łącznej wartości zarządzanych aktywów przekraczającej 3 biliony dolarów. Została także Ambasadorem Wzmocnienia Platformy SheExports, uruchomionej przez Ukraiński Urząd Promocji Eksportu. Jest również członkiem całkowicie kobiecego Komitetu Organizacyjnego Ukraine House Davos, promującego Ukrainę razem z Światowym Forum Ekonomicznym w Davos, w Szwajcarii.

Pani Koszarny jest licencjonowanym księgowym (CPA) oraz absolwentką Ivey Business School w Kanadzie z 1991 roku. Jest Kanadyjką o ukraińskim pochodzeniu i mieszkała i pracowała na Ukrainie przez 30 lat.

Józef Lang

Dyrektor Biura WEI w Kijowie

W przeszłości analityk Ośrodka Studiów Wschodnich, autor raportów i analiz w polskich, europejskich i amerykańskich think tankach. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy na Ukrainie jako analityk, a później koordynator komórki analitycznej w sztabie Specjalnej Misji Obserwacyjnej OBWE na Ukrainie. Po pełnowymiarowej rosyjskiej inwazji na Ukrainę w 2022 roku zaangażowany w pomoc humanitarną Ukrainie jako szef misji Fundacji Solidarności Międzynarodowej we Lwowie. Obecnie zaangażowany w szereg projektów dot. wsparcia dla Ukrainy.

Cezariusz Lesisz

Prezes Zarządu, Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.

Jest absolwentem Wydziału Finansów i Zarządzania Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, gdzie ukończył studia magisterskie na kierunku Finanse i rachunkowość oraz podyplomowe Prawo dla menedżera. Uzyskał dyplom MBA Zarządzanie Technologiami Wodorowymi w Collegium Humanum – Szkole Głównej Menedżerskiej w Warszawie. Studiował Budownictwo Lądowe na Politechnice Wrocławskiej. Zdał egzamin dla kandydatów na członków rad nadzorczych w spółkach Skarbu Państwa.

Przez ponad 20 lat aktywnie działał w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce i USA. Pracował w sektorze bankowym (BZ WBK S.A.) oraz w administracji rządowej (Ministerstwo Finansów).

Od grudnia 2016 roku do listopada 2018 roku był członkiem Rady Nadzorczej Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. W latach 2017–2018 przewodniczył Radzie Nadzorczej Totalizatora Sportowego sp. z o.o. Od 1 września 2019 roku jest członkiem Rady Nadzorczej KGHM Metraco S.A. 11 marca 2022 r. został powołany przez Ministra Klimatu i Środowiska na członka Rady Koordynacyjnej ds. Gospodarki Wodorowej.

Mustafa Nayeem

Szef Państwowej Agencji odbudowy i rozwoju infrastruktury Ukrainy

Poseł ludowy Ukrainy VIII kadencji. Od 2005 do 2014 roku był specjalistą ds. korespondencji, redaktorem i menedżerem mediów w czołowych ukraińskich wydawnictwach oraz nagradzanym dziennikarzem. Wykładowca i autor kursów w Kijowskiej Szkole Ekonomii. Obecnie pełni funkcję szefa Agencji Państwowej ds. Odbudowy i Rozwoju Infrastruktury Ukrainy.

Michał Pilkiewicz

Dyrektor Generalny na Ukrainę, Adriatyk i Kraje Bałtyckie, IQVIA

Ekspert IQVIA w obszarze systemów ochrony zdrowia oraz relacji z agencjami rządowymi, producentami, dystrybutorami, aptekami, szpitalami czy  organizacjami branżowymi. Odpowiada za monitorowanie wpływu na rynek dużych zmian prawnych i technologicznych regulacji takich jak zmiany zasad refundacji, e-health, digital transformation, Falsified Medicines Directive czy General Data Protection Regulation (GDPR). Jego doświadczenie zawodowe obejmuje rynek farmaceutyczny, e-commerce i FMCG. W branży farmaceutycznej pracuje od 2001 roku. Na początku swojej kariery zawodowej związany był ze spółkami dystrybucyjnymi, m. in. ACP Pharma i ORFE. Obecnie na stanowisku Senior Director, General Manager Ukraine, Adriatic & Baltic IQVIA, wcześniej Director Supplier Services EE, Country Manager Poland oraz Sales Director CEE.

Dr inż. Roman Pionkowski

Członek Rady Nadzorczej, NPC UKRENERGO

Absolwent Politechniki Gdańskiej (Wydział Elektroniki, Wydział Zarządzania i Ekonomii, stopień doktora uzyskał w 2001 roku) z ponad 30-letnim doświadczeniem w energetyce zawodowej.

Od 2000 roku był członkiem zarządów spółek energetycznych w Płocku, Łodzi i Gdańsku. W latach 2007-2012 pracował w Grupie Kapitałowej Energa, gdzie zajmował się wydzieleniem OSD i restrukturyzacją pionowo zintegrowanej struktury holdingowej. Od 2007 roku jako Wiceprezes Zarządu ENERGA SA odpowiadał za tworzenie i realizację strategii Grupy Kapitałowej ENERGA, zarządzanie jej aktywami energetycznymi oraz strategicznymi projektami inwestycyjnymi.

W latach 2013-2015 odpowiadał za przygotowanie i realizację projektów inwestycyjnych w PSE SA. W tym czasie jako Prezes Zarządu PSE Inwestycje SA zarządzał portfelem ponad 100 projektów inwestycyjnych OSP, w tym budową połączenia transgranicznego 400 kV Polska-Litwa.

W latach 2015-2017 w Grupie Kapitałowej ENERGA był Prezesem Zarządu Energa Operator SA, Prezesem Zarządu ENERGA SA oraz Wiceprezesem Zarządu Energa Wytwarzanie SA.

Aktywnie uczestniczył w organizacjach elektroenergetycznych takich jak Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej, Związek Elektrowni Polskich oraz Polski Komitet Elektroenergetyczny pełniąc wiele funkcji w ich zarządach oraz biorąc udział w procesach legislacyjnych dotyczących elektroenergetyki w zakresie prawa krajowego i wdrażania regulacji Unii Europejskiej.

Od 2017 roku jest niezależnym ekspertem uczestniczącym w międzynarodowych projektach z zakresu energetyki zawodowej.

W 2020 został powołany jako niezależny członek Rady Nadzorczej NPC Ukrenergo.

Luca Ponzellini

Zastępca Kierownika Działu Bankowości Wspólnoty Europejskiej, Europejski Bank Inwestycyjny (EBI)

Luca jest zatrudniony w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EIB) od 2005 roku. Po pięciu latach pracy nad operacjami w Afryce Subsaharyjskiej przeniósł się do swojego obecnego działu, który obejmuje regiony Europy Wschodniej i Morza Śródziemnego. W ciągu tych lat opracował wiele projektów i inicjatyw mających na celu ułatwienie dostępu do finansowania w całym regionie za pomocą instrumentów finansowania i dzielenia się ryzykiem, a także usług doradczych.

Przed dołączeniem do EIB Luca przez siedem lat pracował w Międzynarodowej Korporacji Finansowej (IFC), zajmując się operacjami w sektorze finansowym w Afryce Subsaharyjskiej, Europie Wschodniej i Ameryce Łacińskiej.

Luca posiada tytuł licencjata z ekonomii i biznesu na Uniwersytecie w Bolonii oraz magistra z ekonomii międzynarodowej i stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Johns Hopkins SAIS.

Piotr Prudzyński

Wiceprzewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego

Przedsiębiorca, prezes zarządu DIREX Sp. z o.o., działacz społeczny. Jest absolwentem zarządzania w warszawskiej SGH oraz ukończył studia podyplomowe z zakresu zarządzania funduszami i projektami UE. Posiada wieloletnie doświadczenie w obszarze transportu drogowego w Europie, krajach byłego ZSRR, rejonie Kaukazu i Bliskiego Wschodu.

Marcin Przydacz

Podsekretarz stanu ds. bezpieczeństwa, polityki amerykańskiej, azjatyckiej oraz wschodniej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Marcin Przydacz urodził się 26 czerwca 1985 r. w Wieluniu. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studiował także stosunki międzynarodowe i filozofię na UJ. W ramach stypendiów realizował studia na Uniwersytecie La Sapienza w Rzymie, Uniwersytecie w Mesynie oraz Uniwersytecie Narodowym „Akademia Kijowsko-Mohylańska” w Kijowie. Jest także absolwentem Szkoły Prawa Włoskiego i Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego.

Ukończył aplikację adwokacką w Okręgowej Izbie Adwokackiej w Krakowie i w 2015 r. zdał egzamin adwokacki.

W latach 2010-2014 współpracował z Klubem Jagiellońskim jako analityk z zakresu stosunków międzynarodowych. Równolegle działał w Centrum Analiz Fundacji Republikańskiej. W latach 2012-2015 był wykładowcą na Uniwersytecie Jana Pawła II w Krakowie, a w okresie 2013-2015 prezesem zarządu think-tanku Fundacja Dyplomacja i Polityka.

W latach 2015 -2019 pełnił funkcję zastępcy dyrektora Biura Spraw Zagranicznych w Kancelarii Prezydenta RP.

 

Arnold Puech D’Alissac

Przewodniczacy, Światowa Organizacja Rolników, Wiceprzewodniczący Grupy Pracodawców,
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

Arnold PUECH d’ALISSAC
Profil

  • 17 lipca 1963 roku: Urodzony w Rouen, Normandia.
  • 1992: Razem z żoną Elizabeth założył gospodarstwo rolne w miejscowości Pissy-Pôville, poza Rouen, gdzie produkują i sprzedają drób z wolnego wybiegu, różnorodne plony oraz hodują bydło mięsne. Od 2016 roku jeden z ich czterech synów, Nicolas, dołączył do tego gospodarstwa o powierzchni 120 hektarów. Mandaty lokalne
  • 1993-1997: Prezes Młodych Rolników Seine-Maritime (wówczas CDJA 76)
  • 1996-2001: Krajowy Administrator CNJA (Krajowa Federacja Młodych Rolników) – odpowiedzialny za sprawy europejskie
  • 2003-2017: Prezes Związku Rolników Seine-Maritime (FNSEA 76)
  • 2003-2020: Prezes FRSEA (Regionalny Związek Rolników) Normandia
  • 2007-2019: 1. Wiceprezes Regionalnej Izby Rolniczej – Normandia
  • Od 2019 roku: Członek Zarządu Regionalnej Izby Rolniczej – Normandia Mandaty krajowe
  • Od 2014 roku: Członek Zarządu Wykonawczego FNSEA, odpowiedzialny za sprawy międzynarodowe i europejskie
  • Od kwietnia 2017 roku: Prezes Komisji Łańcucha Żywności FNSEA Mandaty europejskie i międzynarodowe
  • 1999-2001: Prezes Rady Europejskich Młodych Rolników (CEJA)
  • Od 2015 roku: Przedstawiciel FNSEA w WFO (Światowa Organizacja Rolników) – Członek „Konstytuencji Europejskiej” WFO
  • Od 2015 roku: Członek EESC (Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny)
  • Od 2016 roku: Członek Prezydium COPA (Komitet Organizacji Zawodowych Rolników)
  • 2017-2020: Skarbnik WFO
  • Od 2017 roku: Szef Konstytuencji Europejskiej WFO
  • 2018-2020: Wiceprezes Sekcji Przyroda EESC
  • 2020-2022: Wiceprezes WFO i Szef Konstytuencji Europejskiej
  • Od 2020 roku: Wiceprezes Grupy Pracodawców EESC, odpowiedzialny za Zielony Ład
  • Od 2021 roku: Rzecznik Kategorii Rolników EESC
  • Od czerwca 2022 roku: Prezes WFO.

Serhij Pylypenko

Dyrektor Generalny, ICG Kovalska

Od objęcia stanowiska dyrektora generalnego (CEO) grupy „Kovalska” w 2019 roku Sergii włożył wszelkie wysiłki w kontynuację ścieżki innowacji i rozwoju grupy, w tym rozwój koncepcji produkcji pełnego cyklu oraz utrzymanie kontroli i jakości od kamieniołomu do placu budowy. Rygorystyczne podejście zapewniło najwyższe standardy i umożliwiło dostarczenie kompleksowych, zintegrowanych rozwiązań.

Pod jego kierunkiem „Kovalska” nadal prowadzi w dziedzinie rozwoju nieruchomości, budownictwa i produkcji materiałów budowlanych. Jako największy producent betonu gotowego, elementów i konstrukcji z betonu zbrojonego w kraju, grupa zapewnia, że jej produkty docierają do każdego zakątka Ukrainy.

Po inwazji Rosji 24 lutego 2022 r. Sergii Pylypenko i „Kovalska” stanęli na straży Kijowa, uosabiając odporność ducha ukraińskiego narodu. Grupa odegrała kluczową rolę w kształtowaniu panoramy Kijowa, odgrywając integralną rolę w rozwoju i umocnieniu miasta w razie potrzeby.

Sergii Pylypenko, były członek rady miasta Kijowa i obecny wiceprzewodniczący Rady Dyrektorów Konfederacji Budowniczych Ukrainy, posiada wyjątkową wiedzę i doświadczenie w branży budowlanej na wszystkich poziomach strategicznych i operacyjnych.

Jarosław Romanczuk

Prezes Zrzeszenie Ukraińskiego Biznesu w Polsce

Prezes Zrzeszenie Ukraińskiego Biznesu w Polsce, adwokat, partner zarządzający EUCON Grupa Prawnicza (biura w Warszawie i Kijowie). 

Yaroslav Romanchuk doradza klientom w najbardziej złożonych kwestiach prawa korporacyjnego i podatkowego, cen transferowych, komercjalizacji własności intelektualnej, planowania podatkowego obejmującego wartości niematerialne i prawne, restrukturyzacji przedsiębiorstw i ochrony aktywów. 


Reprezentuje zarówno krajowe jak i międzynarodowe korporacje w najbardziej Yaroslav  jest rekomendowany przez renomowane katalogi prawnicze Chambers & Partners, Legal 500, Ukrainian Law Firms jako wiodący ekspert w dziedzinie krajowego prawa podatkowego.

Yaroslav Romanchuk jest zwycięzcą w kategoriach ” Najlepszy prawnik doradztwa podatkowego” w ramach Legal Awards Ukraine 2019, „Najlepszy prawnik postępowań podatkowych” w ramach nagród Legal Awards Ukraine 2017 oraz „Najlepszy prawnik podatkowy” w ramach nagród Legal Awards Ukraine 2015 zgodnie z wynikami badań rodzimej publikacji Ukraińskie Kancelarie Prawne. A Handbook for Foreign Clients w latach 2013-2017, Jarosław znalazł się w gronie 5 najlepszych prawników w dziedzinie prawa podatkowego. 

Jaroslav regularnie uczestniczy w opracowywaniu projektów aktów prawnych z zakresu prawa podatkowego, jest autorem licznych publikacji fachowych w mediach krajowych i zagranicznych, bierze udział w międzynarodowych konferencjach, forach, seminariach i okrągłych stołach.


 Członkostwo i działalność: 

– Członek Rady Przedsiębiorców przy Gabinecie Ministrów Ukrainy;

– Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Podatkowego Ukraina; 

– Partner Aliansu Globalnego ds. kształtowania cen transferowych TPA Global (m Amsterdam)

– Członek Rady Ukraińskiego Stowarzyszenia Biznesu;

 – Przewodniczący Rady Nadzorczej Szkoły Cen Transferowych.

Arkady Rzegocki

Szef Służby Zagranicznej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Arkady Rzegocki (PhD) jest Szefem Służby Zagranicznej Polski od 2021 roku, wcześniej pełnił funkcję ambasadora Polski w Wielkiej Brytanii. Z zawodu jest politologiem i profesorem na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Jego specjalizacją naukową są polskie i brytyjskie myśli polityczne, szczególnie koncepcja interesu narodowego (raison d’État) i zagadnienie tzw. miękkiej siły (soft power).

Studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim i University College Dublin, prowadził badania w Denver (Kolorado, USA), na uniwersytetach Oxford, Cambridge, Londyn i Florencja. Od 2010 roku jest profesorem na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Przed mianowaniem na ambasadora Polski w Wielkiej Brytanii przez wiele lat aktywnie promował wiedzę o Polsce w UK. Od 2011 do 2016 roku był profesorem w Polskim Uniwersytecie na Obczyźnie w Londynie (PUNO). Był inicjatorem i pierwszym dyrektorem Polskiego Centrum Badawczego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Londynie, które działa od 2011 roku. W latach 2011-2015 był kierownikiem kursu podyplomowego „Polsko-Brytyjskie Partnerstwo Strategiczne w UE i NATO”, wspólnie zorganizowanego przez PUNO i Uniwersytet Jagielloński. W sierpniu 2016 roku został mianowany Ambasadorem Polski w Wielkiej Brytanii. Jego kadencja zakończyła się 30 czerwca 2021 roku. W tym okresie pełnił również funkcję nadwornego.

1 lipca 2021 roku został mianowany przez Ministra Spraw Zagranicznych Zbigniewa Rau na stanowisko Szefa Służby Zagranicznej. Szef Służby Zagranicznej koordynuje proces zarządzania zasobami ludzkimi w służbie zagranicznej, planuje i organizuje szkolenia w tej służbie, kieruje Akademią Dyplomatyczną i upowszechnia informacje o służbie zagranicznej w Polsce i za granicą.

Posługuje się biegle językiem angielskim i rosyjskim. Jego żona, Jolanta Rzegocka (PhD), jest filologiem angielskim i historykiem teatru. Para ma trzy córki.

Piotr Sabat

Członek Zarządu ds. Rozwoju

Piotr Sabat jest Członkiem Zarządu PKN ORLEN od 1 marca 2022 roku. Sprawuje nadzór nad obszarami realizacji inwestycji majątkowych, rozwoju technologii, techniki. 

Z wykształcenia prawnik i ekonomista z doświadczeniem zawodowym obejmującym różne obszary zarządcze i nadzorcze przedsiębiorstw i funkcje m.in. Wiceprzewodniczącego Rady Nadzorczej i Komitetu Audytu Link 4 Towarzystwo Ubezpieczeń S.A., Członka Rady Nadzorczej i Komitetu Audytu Mostostal Płock S.A., Dyrektora ds. Prawnych w strukturze corporate FM Logistic z odpowiedzialnością za obsługę prawną, ubezpieczeniową, zarządzanie ryzykiem oraz bezpieczeństwem, szefa działu prawnego GEFCO Group na Polskę.
Absolwent studiów prawniczych na WPiA Uniwersytetu Łódzkiego, studiów doktoranckich z prawa w INP Polskiej Akademii Nauk, studiów doktoranckich z ekonomii w INE Polskiej Akademii Nauk, studiów Executive MBA – wspólny program INE PAN oraz Vienna Institute for International Economic Studies w Wiedniu (WIIW), studiów podyplomowych z zarządzania i audytu na Uniwersytecie Jagiellońskim, studiów podyplomowych z windykacji należności w Szkole Głównej Handlowej oraz studiów podyplomowych z negocjacji i mediacji na Uniwersytecie SWPS.

Posiada również doświadczenie dydaktyczne zdobyte w związku prowadzeniem zajęć na studiach MBA w Collegium Humanum – Szkole Głównej Menedżerskiej w Warszawie oraz w Akademii Sztuki Wojennej a także na studiach podyplomowych w Wyższej Szkole Zarządzania i Prawa w Warszawie.

Farid Safarow

Wiceminister energetyki Ukrainy

Od 10 listopada 2021 roku pan Safarov pełni funkcję Wiceministra Energii Ukrainy ds. Rozwoju Cyfrowego, Transformacji Cyfrowej i Digitalizacji.

Posiada ponad 7-letnie doświadczenie na stanowiskach kierowniczych w firmach komercyjnych działających w branżach IT, inwestycji i spraw prawnych.

Ukończył studia z wyróżnieniem na Wydziale Stosunków Międzynarodowych Narodowego Uniwersytetu im. Tarasa Szewczenki w Kijowie, uzyskując tytuł z prawa międzynarodowego. Ponadto zdobył tytuły z zakresu Służby Publicznej oraz Ekonomii i Zarządzania Międzynarodowego na Narodowym Uniwersytecie w Kijowie.

Przed obecną funkcją pracował jako Dyrektor Generalny Dyrekcji ds. Infrastruktury Cyfrowej w Transporcie w Ministerstwie Infrastruktury Ukrainy. Był odpowiedzialny za realizację projektów „Transparentna Infrastruktura”, „Jednobilet” oraz wdrożenie Diia Арр w sektorze transportu, a także za rozwój otwartych danych w sektorze infrastruktury. Był również kierownikiem projektu „Krajowy Model Transportu Ukrainy”.

Jan Sarnowski

Członek Zarządu

Doradca podatkowy, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu w Kolonii (LL.M.), a także podyplomowych studiów w zakresie prawa podatkowego (Uniwersytet Warszawski) oraz prawa krajów systemu common law (WWU Münster i Thomas M. Cooley Law School).

Pracował w międzynarodowych kancelariach doradztwa prawnego i podatkowego w Berlinie i Warszawie, specjalizując się w polskim i niemieckim prawie podatkowym, gospodarczym i handlowym. Odpowiedzialny za prawną i podatkową obsługę procesów inwestycyjnych oraz transakcji transgranicznych.

W latach 2016-2018 doradca Ministra Rozwoju i Finansów, odpowiedzialny za koordynację procesu uszczelnienia polskiego systemu podatkowego oraz wdrażania podatkowych rozwiązań wspierających inwestycje i innowacje. W latach 2018 – 2019 zastępca dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych oraz szef Zespołu Analiz Prawno-Porównawczych w Ministerstwie Finansów. Współtwórca i zastępca dyrektora programu GovTech Polska, ekspert Polskiego Instytutu Ekonomicznego, członek Rady Nadzorczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

W latach 2019 – 2022 podsekretarz stanu kierujący pionem legislacji podatkowej w Ministerstwie Finansów. Stworzył ramy prawne dla funkcjonowania nowych e-usług administracji (Twój e-PIT, e-Urząd Skarbowy, e-Paragony i Krajowy System e-Faktur). Piastując stanowisko wiceministra finansów wdrożył szereg rozwiązań wspierających rozwój przedsiębiorców działających w branży produkcyjnej i innowacyjnej (m. in. Estoński CIT, grupy VAT, Porozumienie Inwestycyjne, Polska Spółka Holdingowa, ulgi na prototyp, robotyzację i ekspansję oraz wspierające inwestowanie za pośrednictwem funduszy venture capital).

Jako Pełnomocnik Ministra Finansów ds. Współpracy Międzynarodowej w zakresie VAT, odpowiadał za rozwijanie kooperacji technologicznej z administracjami państw Trójmorza, Ukrainy, Mołdawii oraz krajów arabskich. Efektem jego prac było podpisanie przez Polskę pierwszych umów o automatycznej wymianie informacji w dziedzinie podatku VAT.

Pracownik Zakładu Podatków Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Autor i współautor ponad 50 publikacji z dziedziny prawa i ekonomii.

Pawło Sawenko

Prezes, Farmak International

Odpowiada za działalność Farmak w Polsce. Od 2019 roku jest członkiem zarządu Farmak w Polsce, a od 2022 roku pełni funkcję Prezesa Zarządu Farmak International oraz Nord Farm – polskich spółek należących do Grupy Farmak. Posiada 10-letnie doświadczenie w zakresie rozwoju biznesu w branży farmaceutycznej. Ma tytuł magistra finansów.

Farmak jest liderem na ukraińskim rynku farmaceutycznym, eksportuje swoje produkty do ponad 50 krajów na całym świecie i posiada liczne biura przedstawicielskie w krajach WNP, Polsce, Czechach, Słowacji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Wietnamie.

Maryna Słobodniczenko

Wiceminister zdrowia Ukrainy ds. integracji europejskiej 

W 2002 roku ukończyła Uniwersytet Narodowy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie, uzyskując tytuł magistra prawa. W 2021 roku ukończyła drugie wyższe wykształcenie na Uniwersytecie Narodowym Handlu i Ekonomii w Kijowie, zdobywając tytuł magistra z zakresu zarządzania. W latach 2020-2021 studiowała na Uniwersytecie Guglielmo Marconi we Włoszech, uzyskując tytuł magistra na międzynarodowym programie MBA. Od 2001 do 2018 roku pracowała jako prawniczka w firmach publicznych i prywatnych, awansując od początkującego prawnika do kierownika działu prawno-loteryjnego operatora państwowego M.S.L. LLC oraz partnerki w firmie prawniczej Yurimex LLC. Od 2018 do 2023 roku kontynuowała praktykę prawniczą jako szefowa własnej firmy prawniczej Kairos Group, gdzie zapewniała wsparcie prawne w dostosowywaniu ukraińskiego prawa ochrony zdrowia do zapisów dorobku Unii Europejskiej. Od kwietnia 2023 roku – Wiceminister Zdrowia Ukrainy ds. integracji europejskiej.

Aktywnie angażuje się również w życie publiczne, w szczególności:

  • Zapewniała wsparcie prawne i koordynacyjne w ramach państwowego programu przesiedlania przedsiębiorstw z obszarów bliskich operacjom wojskowym w celu odbudowy obiektów produkcyjnych na zachodniej Ukrainie.
  • Zapewniała wsparcie prawne dla Rady Powierniczej Narodowego Szpitala Dziecięcego im. Okhmata.
  • Brała udział w opracowywaniu zaleceń metodologicznych „Koordynator transplantacji jako główny element systemu transplantacyjnego”.
  • Brała udział w opracowywaniu wytycznych dotyczących realizacji projektów partnerstwa publiczno-prywatnego w sektorze ochrony zdrowia.
  • W latach 2018-2021 przewodniczyła Komitetowi Prawa Medycznego Ukraińskiego Zrzeszenia Adwokatów.

Aleksandra Sienkiewicz

Dyrektor Forum Zdrowia ZPP

Doświadczenie zawodowe zdobyła m.in. w sieciowych agencjach doradztwa strategicznego w obszarze healthcare: Havas Worldwide Warsaw; Hill+Knowlton Strategies. Przez ostatnie lata związana była z firmą Be Communications, gdzie jako Director | Project Lead opracowywała strategie komunikacyjne i realizowała kampanie PR, PA & Lobbying dla firm z branży farmaceutycznej, takich jak np. Sanofi, Gedeon Richter, Novartis, Janssen, AstraZeneca, MSD, Merck, Roche. Prowadziła projekty m.in. z obszaru dermatologii, diabetologii, onkologii, ginekologii, neurologii, reumatologii. Odpowiadała za współpracę z decydentami, ekspertami medycznymi, organizacjami pacjentów oraz towarzystwami naukowymi (m.in. Polskim Towarzystwem Diabetologicznym, Polskim Towarzystwem Medycyny Rozrodu i Embriologii).

Nataliya Siromakha

Wiceprezes ds. inżynierii, Kierownik HICC Delivery Unit, GlobalLogic

Nataliya Siromakha jest wiceprezesem i kierownikiem GlobalLogic HiCC DU, który skupia się na opiece zdrowotnej, przemyśle i technologii.

Nataliya ma 20-letnie międzynarodowe doświadczenie w branży rozwoju oprogramowania. Karierę rozpoczęła w startupie, który rozwijał narzędzia do planowania finansowego dla instytucji edukacyjnych. Dołączyła do GlobalLogic 10 lat temu i była odpowiedzialna za zarządzanie zespołami w dziedzinie ochrony zdrowia. Od kwietnia 2018 do kwietnia 2023 roku Nataliya kierowała biurem GlobalLogic w Charkowie. GlobalLogic Charków należy do trzech największych centrów badawczo-rozwojowych w Charkowie, współpracujących z ponad 1300 specjalistami inżynierii w dziedzinach ochrony zdrowia, przemysłu, handlu i technologii.

Nataliya ukończyła Narodowy Uniwersytet Techniczny „Charkowski Instytut Politechniczny” w 2000 roku, uzyskując tytuł zarządzania. W 2001 roku otrzymała stopień magistra z zakresu relacji międzyludzkich i zarządzania na Narodowym Uniwersytecie Technicznym Rolnictwa.

Sebastian Stodolak

Wiceprezes Warsaw Enterprise Institute

Publicysta ekonomiczny Dziennika Gazety Prawnej, absolwent filozofii na Uniwersytecie Warszawskim oraz Podyplomowego Studium Systemu Finansowego i Polityki Monetarnej PAN. Publikuje także na łamach portalu ObserwatorFinansowy.pl oraz prowadzi audycję „0+ – program o przedsiębiorczości” na falach Radio Wnet. W przeszłości jego artykuły ukazywały się na łamach tygodników „Wprost” oraz „Newsweek”. Zdobywca wyróżnienia w XV edycji konkursu im. Władysława Grabskiego za pracę z dziedziny polityki pieniężnej. W 2017 r. został laureatem  Nagrody Centrum im. Adama Smitha im. Krzysztofa Dzierżawskiego za „promowanie wolności i zdrowego rozsądku.” Poza pracą dziennikarską, jest także wokalistą heavymetalowego zespołu Scream Maker, z którym wydał 3 płyty i zagrał ponad 300 koncertów, w tym 6 tras w Chinach. 

Tetiana Stolarenko

Dyrektor, Agencja Inwestycyjna Charkowa

W 2003 roku Tatyana ukończyła studia wyższe na Narodowym Uniwersytecie im. V. N. Karazina w Charkowie, uzyskując tytuł w specjalności „Ekonomia międzynarodowa”.

W 2022 roku ukończyła Akademię Państwowego Ekologicznego Kształcenia Podyplomowego i Zarządzania.

Od 2002 do 2019 roku pełniła funkcje kierownicze w kilku prywatnych firmach.

Od 2011 do 2023 roku Tetyana Stolyarenko była prezesem Międzynarodowego Funduszu Charytatywnego „NETWORK OF CARING”, a nawet obecnie kontynuuje swoją działalność charytatywną, udzielając ukierunkowanej pomocy osobom z grupy podatnej, osobom niepełnosprawnym, wewnętrznie przesiedlonym, ofiarom agresji ze strony Rosji i sierotom.

Podczas lat pracy w Fundacji Charytatywnej wydano ponad 1650 wózków inwalidzkich za darmo, przeprowadzono wiele działań w domach dziecka i szpitalach.

Od 2020 roku do chwili obecnej jest deputowaną Rady Obwodu Charkowskiego i członkinią Komisji ds. Ekologii. Pracuje jako asystent przewodniczącego Komitetu Rady Najwyższej Ukrainy ds. Polityki Ekologicznej i Gospodarki Przyrodą. Prowadzi aktywną działalność społeczną w zakresie ochrony środowiska.

W 2021 roku pracowała jako doradca Wicepremiera Ukrainy – Ministra ds. Strategicznych Gałęzi Przemysłu Ukrainy.

W 2023 roku Tetyana została szefową „KHARKIV INVESTMENT AGENCY”, która powstała w celu udziału w promocji i wzmocnieniu rozwoju społeczno-ekonomicznego i potencjału gospodarczego miejskiej wspólnoty terytorialnej Charkowa, realizacji działań inwestycyjnych, innowacyjnych i doradczych, a także wspierania rozwoju inwestycji w społeczności terytorialnej Charkowa poprzez ujawnianie potencjału inwestycyjnego, przyciąganie inwestycji, rozwijanie partnerstwa publiczno-prywatnego, nawiązywanie współpracy między społecznością a biznesem, między przedsiębiorstwami, instytucjami, organizacjami we wszystkich formach własności.

Olga Shapoval

Dyrektor Zarządzający, Kharkiv IT Cluster

Nazywam się Olga Shapoval i jestem Dyrektorem Wykonawczym Kharkiv IT Cluster. Jestem doświadczonym menedżerem, z ponad 16-letnim doświadczeniem na stanowiskach C-level w dużych przedsiębiorstwach, sektorze produkcji, organizacjach pozarządowych oraz usługach finansowych.

Pięć lat temu objęłam wiodące stanowisko w organizacji pozarządowej, po pełnieniu roli dyrektora generalnego w dużym przedsiębiorstwie zatrudniającym ponad 600 osób, o powierzchni produkcyjnej ponad 10 tysięcy metrów kwadratowych i wyposażeniu o wartości ponad 40 milionów euro, prowadzącym działalność handlową z 15 krajami na całym świecie.

Posiadam tytuł magistra finansów i międzynarodowego marketingu. Ukończyłam również studia MBA na Open University (Londyn, certyfikat AMBA).

W ciągu ostatnich 4 lat zespół klastra pod moim nadzorem zrealizował ponad 70 udanych projektów w ekosystemie biznesu technologicznego, począwszy od opracowania programów edukacyjnych w ponad 50 ukraińskich uczelniach i gier kariery dla ponad 20 tysięcy ukraińskich uczniów, aż po organizację największego wydarzenia Kharkiv IT Research dla osób na stanowiskach C-level w branży IT w 2021 roku.

Byłam aktywnym uczestnikiem w tworzeniu ustawodawstwa i wdrażaniu projektu Diia City, we współpracy z Ministerstwem Transformacji Cyfrowej, Komisją Podatkową Rady Najwyższej itp., kierując grupą interesariuszy ukraińskiej branży IT.

Jestem otwarta na współpracę i nowe pomysły dotyczące rozwoju ekosystemu biznesu technologicznego na Ukrainie. Proszę o kontakt drogą mailową na adres olga.shapoval@it-kharkiv.com.

Pod moim kierownictwem Kharkiv IT Cluster jako jedyny z klastrów IT na Ukrainie stał się Partnerem Konsorcjum Europejskiej Sieci Przedsiębiorstw w 2022 roku.

O mojej organizacji: Kharkiv IT Cluster to organizacja pozarządowa, która łączy wiodące ukraińskie firmy IT, uniwersytety i władze wokół ambitnych projektów dla rozwoju gospodarki, biznesu IT i przeciwdziałania wspólnym wyzwaniom. Nasz IT Cluster aktywnie działał przez 7 lat i obecnie obejmuje ponad 250 organizacji, co oznacza podwojenie tej liczby w ciągu ostatniego roku. Nasza misja polega na rozwijaniu ekosystemu biznesu technologicznego zakorzenionego w Kharkowie, ale rozwijającego się globalnie. Część firm przeniosła swoje zespoły i nadal dostarcza rozwiązania i produkty IT dla swoich klientów. Obecnie Kharkiv IT Cluster działa nie tylko na terenie obwodu charkowskiego, ale także na poziomie krajowym i międzynarodowym, realizując projekty w 7 różnych kierunkach.

Jerzy Jacek Szugajew

Prezes Zarządu KredoBank S. A.

Ponad 33 lata doświadczenia w bankowości. Od ponad  trzech lat jest Prezesem Zarządu KredoBanku wchodzącego do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego. Kryzysowy top menedżer, który stał na czele KredoBanku w czasie pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie. W latach zarządzania Jacka Szugajewa bankiem zysk KredoBanku wzrósł prawie dwukrotnie.

Magister Uniwersytetu Sztokholmskiego (Szwecja) w dziedzinie bankowości i finansów. Uzyskał wykształcenie z zakresu doskonalenia zawodowego w Szkole Biznesu w Londynie – London Business School (Wielka Brytania) i Szkole Biznesu Harvard Business School Uniwersytetu Harvarda (Stany Zjednoczone).

Dominika Taranko

Dyrektorka Forum Energii i Klimatu ZPP

Dyrektorka Forum Energii i Klimatu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP), od kilkunastu lat związana z rynkiem energetycznym. Przez wiele lat pracowała w strukturach grup kapitałowych spółek PKN Orlen, Gaz-System i Fortum. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i Uczelni Łazarskiego, w tym kierunków: MBA Energetyka, Nauki Polityczne i Dziennikarstwo.

Ihor Terechow

Burmistrz Miasta Charków

W 1990 roku ukończył studia z wyróżnieniem na Wyższym Instytucie Inżynierii i Budownictwa w Charkowie, specjalność „Budownictwo przemysłowe i budownictwo mieszkaniowe”, kwalifikacja „inżynier budownictwa”.

W 2006 roku ukończył Kharkowski Regionalny Instytut Administracji Publicznej Narodowej Akademii Administracji Publicznej przy Prezydencie Ukrainy, specjalność „Administracja Publiczna”, kwalifikacja „Magister Administracji Publicznej”.

Honorowy certyfikat od Komitetu Wykonawczego Miasta (2002); Honorowe wyróżnienie Burmistrza „Za pracowitość. 350 lat założenia Charkowa 1654-2004” (2004); Certyfikat uznania od Regionalnej Administracji Państwowej i Rady Regionalnej (2004); Certyfikat uznania od Rady Najwyższej Ukrainy (2004); Honorowy tytuł „Zasłużony Ekonomista Ukrainy” (2007); Order Zasługi III stopnia (2012); Honorowy certyfikat od Rady Ministrów Ukrainy (2016); Nagroda Rady Regionalnej Charkowskiego „Slobozhanska Slava” (2017); Nagroda Przewodniczącego Rady Regionalnej „Cenny prezent – zegarek z logo Przewodniczącego Rady Regionalnej Charkowskiego” (2022); Wyróżnienia resortowe Ministerstwa Obrony Ukrainy – medal „Złoty Tryzub”, medal „Za obronę bohaterskiego miasta Charkowa” (2022); Order „Za Odwagę” III stopnia (2022).

Oleh Terlecki

Członek Rady Nadzorczej, Ukrhydroenergo

Posiada dogłębną wiedzę na temat ukraińskiego prawa, dyrektyw i regulacji UE. Ma ponad 20-letnie doświadczenie na stanowiskach kierowniczych, w tym w sektorze paliw i energii, w tym ponad 15 lat w sektorze publicznym. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, ma dogłębną wiedzę na temat wszystkich etapów zarządzania cyklem projektu zarówno w przedsiębiorstwach publicznych, jak i prywatnych. Pracował jako doradca dla międzynarodowych firm energetycznych w kilku projektach dotyczących wejścia na ukraiński rynek gazu i energii elektrycznej. W ukraińskim sektorze energetycznym jego praktyczne doświadczenie dotyczy głównie projektów inwestycji w energię odnawialną jako dyrektor Farmy Wiatrowej Dniepr-Bug oraz w energii wodnej jako niezależny członek Rady Nadzorczej Ukrhydroenergo. Członek AACE (Association for the Advancement of Cost Engineering).

Szymon Witkowski

Dyrektor Forum Pracy ZPP

Radca prawny, magister prawa, magister administracji, absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk ekonomicznych na SGH. Specjalizuje się w zagadnieniach na styku prawa i ekonomii, szczególnie w kwestiach dotyczących rynku i prawa pracy oraz podatków. Autor licznych publikacji prawno-gospodarczych. Od 2021 r. współpracujący ze Związkiem Przedsiębiorców i Pracodawców, gdzie pełni funkcję eksperta i dyrektora Forum Pracy oraz z Warsaw Enterprise Institute. Uprzednio współpracujący z licznymi organizacjami społecznymi i naukowymi. Pracował także w największej w Polsce instytucji kultury. 

Tomasz Wróblewski

Prezes, Warsaw Enterprise Institute

Prezes Warsaw Enterprise Institute. Dziennikarz, publicysta. Twórca takich tytułów jak „Newsweek Polska” oraz „Forbes Polska”. Zaczynał swoją pracę zawodową w Stanach Zjednoczonych. Po studiach na University of Houston współpracował z Newsweekiem i Washington Post. Był korespondentem Radia Wolna Europa w Waszyngtonie, a po 1989 roku niezależnych polskich mediów. Tworzył między innymi waszyngtońskie biuro radia RMF.


Po powrocie do Polski kolejno pełnił funkcje dyrektora anteny RMF, zastępcy naczelnego „Wprost”, a następnie naczelnego „Newsweek Polska” i „Forbes”. Wiceprezesa wydawnictwa Polskapresse. Następnie redaktora naczelnego Dziennika Gazeta Prawna i Rzeczpospolitej.


Wykładał na Collegium Civitas. Był współprowadzącym audycję „Ekonomia raport” w Telewizji Republik oraz prowadził audycję ekonomiczną „Rządy pieniądza” w Polskim Radio 24. Obecnie prowadzi podcasty „Wolność w Remoncie”. Wśród licznych publikacji znalazła się książka „Bill Clinton – ani chwili do stracenia”, „Pisać Skutecznie” i artykuły na łamach „Polityki”, „Wprost”, „Newsweek US”, „Washington Post”, „Wall Street Journal”. 


Jest członkiem Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego.


Izabela Wyżga

Prezes Zarządu w Fundacji Totalizatora Sportowego

Z wykształcenia językoznawczyni i glottodydaktyczka, jako trzykrotna stypendystka ukończyła Uniwersytet Jagielloński. W latach 2020-2022 redaktorka naczelna, działaczka naukowa i społeczna, zaangażowana w działalność sektora organizacji pozarządowych – wykonawczyni licznych projektów o charakterze patriotycznym, edukujących z zakresu kultury narodowej, gospodarki, ekonomii i społeczeństwa obywatelskiego. Zajmuje się promocją polskiej kultury wśród Słowian wschodnich. Od 2021 r. Członkini Komisji ds. Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego i egzaminatorka z języka polskiego jako obcego, przygotowująca obcokrajowców do państwowych certyfikowanych egzaminów. Od lipca 2022 r. pełni funkcję Prezesa Zarządu w Fundacji Totalizatora Sportowego.

Bogdan Zawadewicz

Menedżer ds. analiz międzynarodowych BGK

Menedżer w Programie Infrastruktura, Transport i Logistyka Modelu Biznesowego BGK

W BGK od 2023 roku. Wcześniej związany z Ośrodkiem Studiów Wschodnich i Leibniz Institute for East and Southeast European Studies (IOS) w Ratyzbonie.

Przebywał na stażach naukowo-badawczych m.in. na London School of Economics IDEAS, Centre for Southeast European Studies w Grazu, Central European University (CEU) w Budapeszcie, czy University of Michigan w Ann Arbor. Był stypendystą niemieckiego DAAD oraz BAYHOST. Współpracował z Instytutem Goethego w Tel Avivie.

Ukończył studia w Instytucie Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. W 2017 roku rozpoczął studia doktoranckie na uniwersytecie Ludwika i Maksymiliana (LMU) w Monachium. 

Biegle zna język angielski i serbsko-chorwacki.